Lessons in Luang Prabang

15 januari 2017 - Luang Prabang, Laos

Vandaag begon mijn dag heel erg vroeg. Op het moment dat ik bijna denk te gaan slapen komen de 3 musketeers waggelend het binnenplein opgelopen. Ik roep ze vanaf mijn balkon en binnen no time zitten ze boven. 2 Haken er al snel af, maar Sjors blijft en verteld me gezellige verhalen. Een avontuur in Chili waar hij gebeten werd door een hond. Gelukkig goed afgelopen, maar wel hilarisch. In verband met hondsdolheid en een injectie die hij daar niet kon krijgen op en neer naar Nederland gevlogen. We treffen het maar om in z'on welvaremd land te wonen. Uiteindelijk verlaat hij om 04.00 uur mijn balkon.

De dag is verder erg relaxed. Na het ontbijt wandel ik 2 uur langs de Meking en kan geen genoeg krijgen van het leven wat zich op of om de rivier afspeelt. Probeer weer alles vast te leggen en dat resulteert in een groot scala aan foto's. Als lunch eet ik een van de beste broodjes die ik tot nu toe heb mogen proeven met daarbij een bananen/mango/ananas shake en beloof de verkoopster morgen terug te komen. "s middags lig ik aan het zwembad en wissel het lezen van een boek af met een frisse duik. Voordat ik het weet begint de schemering te vallen en krijg ik honger. Terug in mijn kamer val ik op bed in slaap en wordt om 19.00 uur gewekt door mijn telefoon. Ik ben vandaag verhuisd naar een andere kamer en zit nu naast een stel uit Argentinië. We kennen elkaar van de bootreis Thailand/Laos, dus een gesprek volgt al snel.

Op aanraden van het groepje van de waterval vertrek ik voor het eten richting de markt. Volgens hen kun je daar goedkoop em goed eten. Voor € 1,70 heb je een buffet met verschillende keuzes. Het is druk in de steeg, maar ik vindt al snel een stalletje met schalen vol met heerlijk eten.
Ik krijg een diep bord in mijn handen gedrukt en kan zelf bepalen welke keuzes ik maak. Van de bbq kies ik kip en daarbij schep ik vanalles op mijn bordje. Een loempia, gemengde groenten, bami en een soort van aardappel curry, iets wat lijkt op banaan met een deegjasje, maar wat later aubergine blijkt te zijn. Ik ga met mijn bord aan een van de tafeltjes zitten. Kijk ome heen en zie geen bestek, maar alleen maar chopsticks. Ik laat me niet kennen, neem een paar en begin te eten. Dit werd de langste maaltijd die ik in mijn eentje heb doorgebracht.
De bami is geen probleem, maar het stuk kiopfilet is een ware strijd. De glazige aardappelen besluit ik bij een volgende bezoek ook achterwege te laten, omdat ze alle kanten op glibberen, behalve die van mijn mond. Al met al is het een leerzame ervaring en krijg ik genoeg binnen om met een voldaan gevoel weer weg te gaan.

De volgende stop is bar Utopia. Door de Loneley Planet aanbevolen en wetende dat de musketeers daar vanavond zullen zijn vervolg ik mijn weg hier naar toe. Overdag ben ik er langs gelopen, dus dat moet niet zo moeilijk zijn. Na bijna een uur ronddwalen pak ik mijn telefoon erbij en laat maps.me (handige app) mij de weg wijzen. Utopia ligt op nog geen 10 minuten van mijn guesthouse vandaan, maar ik ben weer heel Luang Prabang doorgelopen. Het is nu donker, maar zie bij aankomst dat Utopia een heel erg gezellige relaxte locatie is aan de oever van de Mekong. Het is er vol met voornamelijk backpackers, maar mijn vrienden heb ik snel gevonden. Ze zijn met zijn tweeën, maar dat maakt voor de gezelligheid niets uit. Ondanks het feit dat ik hun moeder had kunnen zijn hebbem we een leuke spraakzame avond. Na 3 bacardi/cola gaan de lichten aan en verplaatsen we ons richting huis.

Morgen reizen de mannen verder naar Vang Vieng en zoals dat hier gaat is de kans groot dat ik ze daar weer tegenkom. Ik reis een dag later, maar zoals ieder backpacker weet volgen we bijna allemaal hetzelfde pad. Het enige wat verschilt is de tijd die je ergens spendeerd.

1. Doortje:
    16 januari 2017
    Hai Sunny! Wat leuk om je verhalen te lezen, En wat schrijf je leuk! Geniet van je tijd daar! liefs, Doortje